söndag 22 september 2013

Nej, att en kampanj kan ses som god räcker inte för att göra deltagande i den till något tvingande..



Inför helgen har spelarna Premier League fått regnbågsfärgade skosnören skickade till sig för att de ska kunna ta ställning mot homofobi.

"Men flera klubbar, däribland Manchester United, har vägrat delta i kampanjen – vilket har upprört svenske profilen Anton Hysén.

– Det gör mig ledsen att flera av klubbarna inte kommer att bära snörena i helgen. Hur svårt kan det vara?, säger Hysén till Daily Mail.


[...]

Kampanjens upplägg var enkelt: regnbågsfärgade skosnören skickades till alla spelare inom de högsta divisionerna i England och Skottland inför helgens ligaomgång.

Tanken var att spelarna skulle bära snörena och därmed göra ett ställningstagande för homosexuellas rättigheter inom idrotten.

[...]

Hysén kommer själv att delta i kampanjen, som spelare i division 1-laget Utsiktens BK.

– Vissa säger att vi inte måste prata om det här, men det måste vi, för det är 2013 och det finns inga öppet homosexuella spelare i Premier League. Så det är därför jag står bakom den här kampanjen. Jag har bett om att få ett par snören skickade till mig och jag kommer att ha dem på mig, säger han."


http://www.expressen.se/sport/fotboll/premier-league/hysen-om-pl-jattarna-hur-svart-kan-det-va/


Jag personligen är mot homofobi och för allas lika rättigheter oavsett vilken arena i samhället man talar om.
Däremot har jag svårt att se att en kampanj som kräver att enskilda individer tar ställning utan att själva vilja göra det skulle vara i linje med just "allas lika rättigheter".

De spelare som vill göra en markering, ta ställning, visa ett politiskt budskap kan liksom Anton Hysén själv beställa skosnören och skall då givetvis få bära dem.

De som väljer att inte alls ta ställning, inte vill använda sporten för politiska budskap, eller kanske till och med är homofober skall INTE från vare sig kampanjer eller klubbledning tvingas till något ställningstagande alls.
Därför skall skosnörena gå att beställa för de enskilda spelarna - om de på eget initiativ känner att de faktiskt vill träda fram i denna fråga.
Men att tvinga på människor ställningstaganden som de inte vill göra är inte okej.
Såvitt jag ser det så har de klubbar som bojkottar kampanjen således fattat ett riktigt beslut. Spelarna skall - precis som vi andra i privatliv och på arbetsplatser - äga rätten att själva välja vilka och om de vill stödja olika kampanjer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar