tisdag 17 september 2013

Statstjänstemannens offer berättar om våldtäkten



Den trevliga utekvällen i helgen slutade i en mardröm för Emil, 26.På en efterfest blev han våldtagen av en 58-årig statstjänsteman.

[...]




26-årige Emil och hans vänner var ute i centrala Stockholm i helgen.

[...]

Vännerna lämnade en efter en sällskapet och till sist var det bara Emil, 58-åringen och en tredje man kvar. Trion gick till 58-åringens lägenhet på Kungsholmen.

– Han sa att vi kunde sova i hans säng. Själv skulle han sova på soffan, säger Emil.

Men när Emil och hans kompis somnat kom 58-åringen och la sig bredvid dem.

– Han började ta på mig och smeka min kropp.

Emil avvisade mannen och sa att han inte ville och puttade bort mannens händer.
Tog strypgrepp

– Men efter ett tag var han där igen. Han stack in sina fingrar i rumpan på mig. Sedan kände jag att han tryckte in sin snopp i mig, säger Emil.

Emil knuffade ner mannen från sängen och sprang in i vardagsrummet.

– Jag började skrika och han sprang efter mig. Han slog mig två gånger i ansiktet och tog strypgrepp på mig, säger Emil.

Den tredje mannen vaknade och kunde avbryta handgemänget. Emil ringde till polisen som anlände till lägenheten efter en stund.

[...]



Den 58-årige misstänkte våldtäktsmannen arbetar som tjänsteman på en stor svensk myndighet.

Emil, som känt 58-åringen i drygt tre år, vill nu få rättvisa.

– Jag vill att han ska få sitt straff. Jag har även hört att han ska ha gett sig på andra. Om det är så hoppas jag att även de personerna ska våga träda fram och anmäla honom.

(Aftonbladet)

Mannen anhålls och "Emil" förhörs. Under förhören bryter Emil ihop och föras till psykakuten. Dödsångesten som övergreppet utlöst blir för stark.

"Emil" väljer i alla fall att framträda i media eftersom han dels har behov av att få berätta om vad han råkat ut för, dels önskar att andra drabbade skall träda fram. "Emil" är inte den 58-årige statstjänstemannens första offer, han skall ha gett sig på andra som ännu inte vågat eller orkat kliva fram och göra anmälan.

Låt oss hoppas att de stärks av "Emils" mod och gör det nu. 

Det är viktigt att sätta stopp för sådana här dårar som inte förstår ett nej, som inte klarar att tygla sina drifter utan drabbar andra. Låt oss hoppas att Statstjänstemannen döms till ett långt fängelsestraff och att han där blir så tagen av sina drifter att han försöker sig på fel medintagen.

"Emil" hade ändå tur i oturen, när han utsattes för övergrepp och våldtäkt fanns ett vittne på plats om gick emellan och avbröt misshandeln som följde när "Emil" tog sig loss.
I "Emils" fall finns goda möjligheter för en fällande dom. Många, många flickor/kvinnor har inte samma "tur" i oturen - många våldtas med vittnen på plats, vittnen som inte ingriper, som tycker de får skylla sig själva, som anser att kåta män äger rätt till sovande och/eller druckna kvinnor...

Statstjänstemannen har för övrigt ett svenskklingande namn och lever enligt uppgift tillsammans med en annan man - tio år yngre än sig själv. Huruvida den andra mannen är en faktisk partner eller bara delar bostad får dock vara helt osagt.
Vilken myndighet mannen arbetar för är fortfarande inte känt.

Till "Emil" önskar jag alla styrka. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar