onsdag 16 oktober 2013

Polisen: Jag gjorde som jag blivit lärd


Polisen bussade hunden på mannen och slog honom över tio gånger med en batong.Nu står hon åtalad för misshandel men förnekar brott.– Jag anser att jag har löst den här uppgiften på det sättet jag är lärd som polis, säger kvinnan i förhör.

Den 34-åriga polisen kom till Brunnsgatan i centrala Stockholm tidigt på morgonen den 12 juli.

På plats mötte hon en blödande 31-årig man som flytt från ett bråk i en lägenhet. Han var upprörd och hade slagit handen i en glasruta.
[...]
Själv förnekar hon brott och hävdar att hon agerat i nödvärn eftersom hon anser att mannen var hotfull.
– Jag var ensam och kände att han kommer slå mig. Jag måste agera nu, säger hon i förhör.
[...]
När polisen pressas i förhör om det var nödvändigt att slå mannen så många gånger, svarar hon:

– Jag tar min batong och jag slår honom och får inga som helst effekter. Jag slår igen, ingen som helst effekt och jag slår och slår, ingen effekt, inte ett aj, ingenting.
– Jag slår kanske tio gånger. Inte ett aj, ingen effekt över huvud taget.

(Aftonbladet)

Jag har några enkla reflektioner på polisens "försvarstal"

1) Jag undrar om hon själv sett filmen. För alla som gjort det borde det vara ganska tydligt att den som blir aggressiv är hon själv, att mannen på intet vis vare sig i röst eller rörelse gör en ansats till angripa henne.

Hon initierar våldet när hon blir aggressiv och sedan bussar hunden på den stillastående mannen.

2) Mannen som enligt henne inte visar någon reaktion på hennes slag, försöker helt uppenbart både värja sig för hunden och undkomma batongslagen. 
Vad är det för "effekt" hon förväntar sig av en man med en ilsken hund inför sig?
Hur skulle hon själv ha reagerat och agerat på sin egen oförmåga att hantera situationen, sin egen aggressivitet och sitt eget agerande?

3) Är det detta de får lära sig under sin utbildning så förklarar ju det hel del av det övervåld och de övergrepp som begås av poliser i tjänst. Det bör dock inte ligga till grund för ett friande av polisen i den här situationen - även militärer i krig har personligt ansvar för sitt agerande, det bör man kunna kräva av myndighetsutövare i civila samhället också. Det bör däremot ligga till grund för att utbildningen förändras och att man inför konflikthantering på schemat och minskar "vifta batong och attackera människor" delen i utbildningen ....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar