torsdag 28 november 2013

Angelica upptäckte nytt farligt hiv-virus



En nyligen upptäckt variant av hiv-virus leder snabbare till den fruktade sjukdomen aids. Varianten uppstår när en person smittas av två olika hiv-virus.- Det finns alla skäl att vara uppmärksam på uppkomsten av nya varianter av hiv, säger lundadoktoranden Angelica Palm som ansvarat för forskningsstudien.


Det här mer aggressiva hiv-viruset har hittats när man gjort tester på hiv-smittade patienter i det västafrikanska landet Guinea-Bissau.

Den nya kombinationen, som kallas A3/02 och är en korsning av de vanligaste hiv-varianterna i Guinea-Bissau, har hittills bara upptäckts i Västafrika. Men forskarna som gjort upptäckten vid Lunds universitet, menar att det kan vara viktigt att vara uppmärksam på uppkomsten och spridning av nya och aggressivare varianter av hiv.
[...]
Internationella undersökningar visar att redan nu finns flera rekombinanter (som korsningar kallas i det här sammanhanget) både i USA och Europa. Man menar att hiv-floran numera har fler rekombinanter än huvudvarianter.

- Hiv är ett extremt dynamiskt och föränderligt virus och det bildas hela tiden nya subformer av virus som vi vet väldigt lite om, säger Patrik Medstrand, professor i klinisk virologi vid Lunds universitet.
[...]
(Expressen)



Förhoppningsvis tar lagstiftarna till sig den här informationen och lägger tanken på att avkriminalisera att HIV-smittade har samlag utan skydd och utan att informera den andra parten om riskerna..
Det skall betraktas som misshandel/grov misshandel att medvetet utsätta andra för risken att få en dödlig sjukdom, eller en sjukdom som påverkar människors livsval utan att personen får en möjlighet att välja om denne vill utsättas för risken det innebär.

7 kommentarer:

  1. Ursäkta om jag är dåligt insatt i ämnet men menar du allvar? Har det på fullt allvar verkligen talats om att avkriminalisera de som har oskyddat samlag med någon annan? Vilka är det som pratar om detta?

    Självklart är det misshandel/grov misshandel som minst om man gör detta mot någon annan. Jag förstår inte sånt här överhuvudtaget. Hur kan man som människa och HIV-smittat ens komma på tanken att ha oskyddat samlag med en annan människa. Är empati och omtanke helt avskaffat i vårt samhälle. För egen del är bara själva tanken att smitta någon kvinna värre än att bli smittad själv. Att bli smittad själv är en katastrof självklart men att smitta nån annan är min egen undergång.

    De som talar för avkriminalisering hur låter deras argument överhuvudtaget? Skulle vara väldigt intressant att få titta in i en galnings tankar.

    Lars

    SvaraRadera
  2. Ja, man vill avkriminalisera HIV med motiveringen att sjukdomen inte längre är livshotande samt att de som får "rätt" behandling inte längre är så smittsamma...

    Här om en Hovrättsdom
    "Men, skriver hovrätten, en förutsättning för att mannen ska kunna dömas för "framkallande av fara för annan" är att han genom sitt handlande utsatt kvinnorna för en "konkret fara" för allvarlig sjukdom.
    Efter att ha tagit del av ett sakkunnigutlåtande av både Smittskyddsinstitutet och Jan Albert, professor på Karolinska institutet, anser hovrätten att risken för hivsmitta i de aktuella fallen var mycket låg, trots att ingen kondom användes. Anledningen är att mannen, under den tid som åtalet avser, hade en väl fungerande hivbehandling.
    "
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17748266.ab

    Om sjukdomen:
    "Kunskapen om hiv har kommit långt sedan 1980-talet. Hiv kan inte längre ses som en dödlig sjukdom och smittorisken har minskat. Trots det uppger 20 procent av svenskarna att de skulle undvika någon som helst nära kontakt med en hiv-positiv person.
    Det skriver representanter för Smittsskydssinstitutet och Karolinska universitetssjukhuset i en debattartikel i DN. "
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17692884.ab

    Dagens Juridik - inlägg i debatten:
    "RFSU, RFSL och Hiv-Sverige vill att de bestämmelser som berör hiv i brottmål ska ses över. De vill även att Sverige ska ställa sig bakom UNAIDS policy som säger att kriminalisering av hiv-överföring ska begränsas till de fall när någon med direkt uppsåt överfört hiv."
    http://www.dagensjuridik.se/2011/12/borgstrom-hiv-positiva-diskrimineras

    Oisin - Aftonbladet, inlägg i debatten:
    Rättsväsendet tycks äntligen vara på väg att överge sin föråldrade syn på hiv.
    Hovrätten friade i dag en man som lever med hiv och som har haft oskyddade samlag med fyra kvinnor."


    Så - dessvärre - går det mot en avkriminalisering istället för tvärtom (vilket jag anser vore det vettiga) .. Det skall vara upp till varje individ att få besluta om man vill utsätta sig för risken med oskyddat samlag eller inte - Alltså straffbart - rejält - att utsätta någon för risken att smittas, helt oavsett om den är hög eller låg, att risken finns räcker anser jag..

    SvaraRadera
  3. Hej Micro!

    Jag heter Peter och är arbetskamrat till en man som fått så mycket skit på Monica Antonssons blogg så man baxnar. Hon har fräckheten att kalla sig sanningsivrare men har sannerligen inte varit sen att delta i skitsnacket.

    Jag hörde ständigt rykten om vad som försekom där men när jag väl kollade själv blev jag mer än chockad. Jag skrev till Monica och erbjöd mig att träffa vem helst som ville veta sanningen på ett speciellt ställe och datum. Hon tog inte ens in det på bloggen som den sanningsivrare hon är.

    Ursäkta att jag tränger mig på men jag undrar om det är ok att jag skriver det som Monica inte tog in här på din blogg. Om inte så glömmer vi det bara och går vidare. Inga problem alls. Men på något sätt ska folk oavsett vilket få reda på sanningen även om "sanningsivraren" tycker det är roligare att skita ned folk som redan ligger ned.

    Ta bara bort detta så fort du läser det.

    SvaraRadera
  4. Peter igen! Glöm det jag skrev Micro. Jag har ingen rätt att komma in på din blogg och kräva något sådant.

    Bara en upprörd mans frustration som talade. Kan inte förstå hur något sådant kan få förekomma bland vuxna människor som inte vet något.

    Ber om ursäkt för mitt intrång. Ha det bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte se att dina inlägg på något sätt går över gränsen någonstans.

      När det gäller "sanningar" så kan man nog säga att det begreppet tycks vara mer subjektivt för somliga än det annars är rent generellt ... Det är inte så mycket man kan göra åt det - det är bara att lugnt luta sig tillbaka och låta sådana människor förstöra sitt eget rykte på egna meriter. För det är som blir resultatet i slutändan.

      Radera
  5. Ok jag lägger in det jag skrev till Monica här då. Hoppas att jag inte går över din gräns nu. Ta bara bort det så fort du kan i så fall. Det som skedde mot min kollega på hennes sida krossar alla gränser hur som helst. De som verkligen vill veta sanningen kan ju läsa det här då.

    "Mitt namn är Peter - om nu det har någon betydelse här. Jag har hört rykten om det som pågår här men jag kunde inte ens föreställa mig hur illa det var. Den man ni här kallat "Niklas" har varit min kollega sedan den 5 maj 1997. Då hade han redan jobbat där i några år.

    Den 11 december 13.00 välkomnar jag er till Rosenlund i Göteborg där ni kan få ta del av sanningen istället för ryktesspridning, förföljelse och ett sparkande på en som redan ligger ned. Till dig som nämner två kvinnor som "Niklas" ville hjälpa. Jag hoppas att de där kvinnorna mår bra idag. Om det inte är så gjorde du dom en verklig otjänst när du tydligen stoppade "Niklas" hjälp. Du har helt fel när du hävdar att han har ett enormt behov av att bli omtyckt. Inget kan vara mer fel. Det som istället är viktigt för honom är att andra mår bra - vilket inte minst visade sig den 12 juli 1997 när hans favorittjej mördades i Mölndal. Det han gjorde efter det för att skydda övriga tjejer är vida känt på gatan och säger det mesta om den mannen. Du är mer än välkommen till Rosenlund för att höra sanningen. Ni möter mig vid Feskekörkan på Rosenlund. Är jag på utryckning så fråga bara efter Peter. Jag svarar inte på några frågor överhuvudtaget här - vilket jag tror ni ärliga, seriösa människor förstår anledningen till med tanke på skriverierna här."

    Hjärtligt välkomna till Rosenlund den 11 december 13.00.

    Ok Micro hoppas jag som sagt inte gick för långt nu. Till alla som läser här ett förtydligande. Det handlade alltså om Monicas blogg och inte Micros.

    SvaraRadera
  6. Ok Peter! Jag har följt den där smutskastningen som du kallar det. Har ingen som helst uppfattning om det men jag bor i Göteborg och arbetar i närheten av Rosenlund så du kan räkna in mig som "gäst". Du kan kalla mig Jeanette så vet du vem jag är. Vi ses

    SvaraRadera