onsdag 4 december 2013

Alice Babs dotter: "Hon blir utnyttjad"

I morgon sänder SVT programmet "Alice Babs förlorade rättigheter" - om att sångerskan är satt under förmyndarskap och inte tillåts ta emot besök från alla vänner.Artistens dotter, Titti Sjöblom, riktar nu skarp kritik mot SVT.- Jag tycker att min mamma, som är gravt dement, blir otroligt utnyttjad i någonting som vi i familjen vet att hon aldrig skulle ställa upp på om hon var frisk och hade en möjlighet att välja.

[...]
I morgon sänder SVT en dokumentär om Alice Babs situation och systemet med förmyndarskap.
- Jag kan inte uttala mig om innehållet eftersom jag inte sett programmet, men jag kan inte förstå att man kan göra ett program som handlar om min mamma och hennes situation om man inte har tillgång till dokumentation i form av läkarintyg och journaler, säger Alice Babs dotter, Titti Sjöblom.

Hon står bakom beslutet att hennes mamma fått en förmyndare och att vissa vänner förbjudits träffa sångerskan.
- Vi har dokumentation som visar hur fruktansvärt dåligt hon har mått vid de här besöken av dem som kallar sig gamla vänner. Och vi har dokumentation från flera läkare på att hon började må bättre och blev mer harmonisk när besöken upphörde, säger Titti Sjöblom.
[...]
Hon poängterar att Alice Babs inte är isolerad.
- Hon har mycket besök av sin familj och nära vänner som hon haft kontakt med även innan hon blev sjuk.

I vinjetten till programmet uttalar sig bland annat skådespelaren Jan Malmsjö.
- Och mamma har aldrig umgåtts med Jan Malmsjö privat. Hon har aldrig varit hemma hos honom, han har aldrig funnits med i mammas adressböcker.
[...]
Johan Brånstad, projektledare för "Dokument inifrån", säger:
- Det här är inga nya uppgifter om själva fallet men det vi gör är att sätta in det i ett större sammanhang. Jag tycker att alla ska se programmet först och se om de fortfarande är kritiska efter det.
(Expressen)



Programmet är det svårt att kritisera innan man sett hur ämnet presenteras - det håller jag med Johan Brånstad om..

Det är däremot helt självklart att man redan innan programmet kan kritisera - oavsett hur det är vinklat eller om det är sakligt eller inte - att man utnyttjar en demenssjuk människa vars tillstånd innebär att denne ställts under förvaltarskap som en konsekvens den oförmåga demensen fört med sig.. Det är skamligt skulle jag säga.

Att operadivan Jan Malmsjö däremot ser Alice som en väg in i rubrikerna igen är inte vare sig konstigt eller oväntat egentligen. Han är ju känd för sitt stora ego och sin oförmåga att se till andra än sig själv. Man kan nog inte ens påstå att det är skamligt av ego-trippen att utnyttja en sjuk människa på det sätt han gör .. det är snarare förväntat .. Däremot är det skamligt att media hoppar på det tåget. Någon borde ju besitta någon form av förnuft och inse att också Alice har en integritetsrätt som skall respekteras.

Det är dags att gamarna lämnar Alice ifred nu .. hos sin familj som har kunskap, familjeband och omsorg om hennes väl och ve..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar