lördag 7 december 2013

Om samerna vore indianer skulle vi höra


I tre månader har en häftig, stundom våldsam protestaktion pågått utanför Jokkmokk där naturen hotas av en planerad järnmalmsgruva.


Provborrningar har inletts. Demonstranterna menar att den planerade gruvan ödelägger livet för två samebyar. En vattenkraftsdamm anses hotad och naturen över ett stort område kommer att förstöras för alltid då tunga vägmaskiner, dynamit och borrar gjort sitt för att lämna platsen då lönsamheten minskar.

I dag kommer gruvdemonstranterna till Sergels torg för att protesterna ska höras ända upp till dem som bestämmer. Hittills har protesterna fått, milt uttryckt, ljummen uppmärksamhet i media bortom lokalpressen i Norrbotten.


Tanken slår mig att om det inte var samer i Norrbotten som protesterade utan till exempel indianer i Nordamerika som kämpade för sina rättigheter mot det internationella kapitalet, så skulle förmodligen alla svenska medier vara på plats.

[...]

I Stockholm har det skrivits 20 gånger mer om en hotad ek på Gärdet i Stockholm, än om den våldtagna naturen i Sveriges vackraste landskap.


Historien om svenskarnas behandling av den samiska befolkningen har aldrig riktigt blivit skriven.

Samerna har alltid knuffats undan och behandlats på ett icke människovärdigt sätt, samtidigt som svenska politiker slagits för andra ursprungsfolks rättigheter och internationellt erkännande.

[...]

Sekler av förtryck och ibland öppen förföljelse av samerna gjorde att en stor del av dem med tiden frivilligt övergav sin kultur och sitt folk för att inlemma sig i det svenska samhället där de på alla sätt försöker dölja sitt ursprung. I dag lever många tusen samer i Stockholm utan att avslöja sin bakgrund.

Officiell svensk människorättspolitik är att stödja ursprungsbefolkningarnas kamp världen över. Vi vill ge dem människovärde och stolthet över sitt ursprung. Men Sverige är samtidigt ett av få länder i världen som inte ratificerat FN-organet ILO:s konvention om ursprungs­befolkningar och deras rättigheter.

När ska den dagen komma då även Sveriges samer kan sträcka på sig och med stolthet presentera sig som Sveriges ursprungsbefolkning? 

[...]
(Herman Lindqvist Aftonbladet)


Herman Lindqvist sätter fingret på den svenska dubbelmoralen. Snabba att värna om minoriteter i andra länder och inflyttade minoriteter i vårt eget land men blinda för hur de själva behandlar svensk ursprungsbefolkning.

Jag är själv av samesläkt på  min pappas sida. Min farfar var en av de samer om övergav Norrbotten för Stockholm och dolde sitt ursprung. Att han var same var något man talade tyst om. Jag fick inte veta att jag min farfar var same förrän han en gång försökt lära mig några samiska ord. Min farmor blev väldigt arg när hon upptäckte det. Att han ville förstöra för barn och barnbarn genom att föra fram sådant strunt.
Farfar försökte aldrig igen göra om det och man förnekade att han själv var same.

Min pappa - som inte heller han talade om det - ville nog ändå ge oss en del av det ursprung vi hade. Han och mamma tog med oss Nordkalotten runt där vi besökte samebyar för att vi barn skulle lära oss och förstå vilka samerna var och hur deras kultur såg ut.

Långt senare, nu i vuxen ålder, har jag tittat i gamla kyrkböcker och sett att samer inte betraktades som "svenskar". I kyrkböckerna skulle man notera tillhörighet för icke-svenska medborgare, bakom namnen på min farfars släkt och många andra har man där skrivit "lapp".

Jag undrar likt Herman Lindqvist när Sverige skall överge sin dubbelmoral och ge sin egen ursprungsbefolkning de rättigheter som borde tillkomma dem.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar