onsdag 4 december 2013

SVT:s ålderpolicy tvingar bort Claes Elfsberg från TV-rutan



Nyhetsikon som kritiserar SVT och andra företag som inte låter anställda jobba kvar efter att ha fyllt 67.

Bitter över att du bara har två år kvar som tv-ankare?

- Nej, det är inte bara SVT som har en ålderspolicy utan den finns hos alla stora företag. Men det är en princip som är felaktig och tillämpas genom tysta överenskommelser mellan fack och arbetsgivare. Det finns många fler än jag som känner att de är pigga och vill arbeta längre. Statsminister Reinfeldt har tidigare sagt man skulle behöva arbeta till man fyllt 75 år för att vi ska behålla vår välförd. Med tanke på att allt fler lever längre och har både ork och hälsa kvar låter det inte orimligt. Ett alternativ är att få gå ned i arbetstid, vilket också kan vara bra för individen.
[...]
Det är väldigt synd eftersom jag har arbetat med nyheter i 40 år och känner att jag har en erfarenhet som skulle kunna användas flera år till. Om jag inte hittar någon annan sysselsättning får jag vända mig till företag som kan ha nytta av mina nyhetserfarenheter.
(GP)



Nyhetsankaret tvingas sluta – om två år. Anledningen är SVT:s ålderpolicy.- Jag tycker det är jättetråkigt och hade gärna velat stanna kvar i många år till, säger Claes Elfsberg.

Förra veckan fyllde tv-ankaret 65 år. Enligt Aftonbladet har han talat om för sin arbetsgivare, SVT, att han vill stanna efter att ha fyllt 67.

Men då är karriären över. Ingen får ha fast anställning efter att ha fyllt 67, lyder SVT:s ålderpolicy.
[...]
Olov Carlsson är divisionschef på SVT Nyheter:
- Vi har många korttidsvikarier och inhoppare som är över 67 år. Däremot avslutar vi alla fastanställningar. Vi har inte haft den diskussionen med Claes än men det förväntar jag mig att vi har när han närmar sig 67.
[...]



Claes Elfsberg är utan tvekan det mest rutinerade och trovärdiga nyhetsankare vi har i svensk TV idag.
För tittarnas del kommer det att vara en förlust den dagen han tvingas sluta i TV-rutan.


Sanningen är ju dock att han inte alls kommer att tvingas bort vid 67 år, utan att han då förlorar sin fasta heltidsanställning och därefter endast kan fortsätta synas i egenskap av vikarie och inhoppare på grund av SVT:s ålderpolicy.


Om ålderspolicyn finns dock bara positivt att säga. Om många på åtråvärda funktioner - städerskor och sophämtare hör sannolikt inte dit - får sitta kvar och gno stolen tills de är 75 år så blir det inget utrymme för nya generationer på arbetsplatserna.


Det är viktigare att ungdomen får en plats på arbetsmarknaden än att folk som önskar får fortsätta gnida stolarna de suttit in, helt enkelt.


Men en förlust för tittarna kommer det att bli innan någon ny suttit in samma stol ..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar