söndag 29 december 2013

Världens fattigaste president borde vara en förebild för andra ...



Jag är kritisk till att han valt att legalisera cannabis. Exakt hur han tänkt i den frågan och på vilka grunder han fattat sitt beslut framgår dock inte och blir därför svårt att diskutera kring.

Jag kan dock inte låta bli att reagera på att han tycks vara en äkta idealist, en människa som inte strävat efter sin position för att uppnå personlig vinning, välstånd och makt. Utan en människa som faktiskt verkar tro på det han säger sig stå för och leva i linje med det:


Ur Aftonbladets artikel:

Presidenten, José Mujica som kallas "Pepe" är kontroversiell på många sätt. Som ung var han medlem i den vänsterinriktade stadsgerillan Tupamaros och satt på grund av sin politiska aktivitet fängslad i sammanlagt 14 år.
Vaktas av trebent hund

Mujica brukar också kallas "världens fattigaste president". Han sägs skänka 90 procent av sin lön till välgörenhet och vägrar bo i huvudstadens presidentpalats. I stället bor han på den familjeägda bondgården utanför Montevideo.

– Jag har bott så här delar av mitt liv och jag upplever att jag kan leva väl med det jag har, sa han tidigare till BBC.

I stället för en stor uppsättning säkerhetsvakter litar presidenten på sin trebenta hund Manjula och två poliser. På bilderna ses han köra sin Volkswagen Beetle, årsmodell 1987.

– De kallar mig världens fattigaste president men jag känner mig sannerligen inte fattig. De fattiga enligt min mening är de personer som gapar efter mycket och bara vill ha mer och mer, sa han tidigare till BBC.

José Mujica valdes till president 2009 och har sedan dess även gjort samkönade äktenskap lagliga och har även gjort abortlagstiftningen mer tillåtande.
(Aftonbladet)


Världen skulle behöva fler politiker med samma inställning - att inte bara predika för andra utan också leva efter den devis man predikar och det man säger sig tro på för andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar