onsdag 19 februari 2014

Alexander Bard hatar när Centerns kvinnor inte lyssnar och lyder

Alexander Bard har beslutat sig för, nej säg istället, skriker nu ut, att han skall göra centerpartiet en stor tjänst inför kommande val och lämna partiet.

Naturligtvis uttrycker han sig inte så, och har inte heller förhoppningen att centerpartiet skall klara sig kvar i riksdagen.

Den stora liberalen Alexander Bard lämnar eftersom han inte får diktera vad centerpartiets kvinnor skall ha för åsikter och vilken politisk hållning de vill ha i olika frågor.
Liberalisten och förespråkaren för en frihetsideologi uttrycker det så här:


Ur Aftonbladet:
”Nu tar jag bladet från munnen (sorry), men... Jag hatar Centerkvinnorna, jag hatar Centerkvinnorna! En hög jävla miffon är vad de är”, skriver han i ett inlägg.

Han kallar också Centerkvinnorna för ”sexhatarmoralister och ”missfosterhjärnor”.

(Aftonbladet)


Ur Expressen:
"Att sälja sex är för helvete inte att bli våldtagen, era sjuka jävla missfosterhjärnor!" skriver han i inlägget som Expressen.se tagit del av

När Expressen.se når honom över telefon bekräftar han sitt avhopp - och försvarar sitt ilskna inlägg i Facebookgruppen.

– Jag har tänkt på det här en längre tid, men det som utlöste det i kväll var en debattartikel i SvD av centerkvinnorna om bland annat att svenska medborgare ska kunna straffas för sexköp även i länder där det är lagligt. Det är fullständigt idiotiskt, säger han.
[...]
Du använder väldigt hårda formuleringar i det här inlägget?
– Ja, men det står jag för. De är miffohjärnor! Artikeln är dålig dessutom.

(Expressen)


Artikeln i fråga skrevs i SvD 1 april 2013

Sexköp utomlands bör kriminaliseras

En välskriven och genomtänkt artikel, även om jag också har funderingar på hur det skall fungera om man tar bort kravet på dubbel straffbarhet. Principen är i alla fall viktigt.

Ur artikeln
Centerpartiets framtidsstämma 2013 befäste att Centerpartiet är ett feministiskt parti. Det nya idéprogrammet fastslår att partiet vill se ett samhälle fritt från våld i hemmet, människohandel – och prostitution.
[...]
Centerkvinnorna vill nu se Centerpartiet gå från ord till handling genom att verka för att Sverige tar bort kravet om dubbel straffbarhet så att Sveriges medborgare inte längre, med lagens välsignelse, är fria att köpa sex utanför landets gränser där säljarna framförallt består av utsatta kvinnor och barn. Det är en dubbelmoral att kriminalisera svenska medborgares sexköp nationellt, men tillåta utnyttjandet av än mer utsatta kvinnor och barn utomlands.
[...]

(SvD)



Det tog alltså Alexander Bard nästan ett år att reagera på artikeln och lämna partiet. Snabbtänkt grabb det är :)
Eller det tog honom ett år att inse att centern är ett demokratiskt parti vars kvinnor inte låter sig styras av en man med hybris som tolkar liberalism som utrymme åt honom och underkastelse för de som inte håller med honom.

Nåja, det är bara att gratulera centern, folkpartiet och Alliansen som nu fått ett lyft genom den publicitet som nyheten att Alexander Bard lämnat dem ger och beklaga de röda partierna som inte längre kommer ha draghjälp av den belastning som Alexander Bard varit för Alliansen, först i Folkpartiet och sedan i Centern.
För Piratpartiets skull får vi väl hoppas att han är snäll nog att lämna också dem innan valet, annars har de mitt varma deltagande.

För sanningen är ju att Alexander Bard är en belastning för vilken organisation som helst i seriösa sammanhang. En människa som så totalt saknar lyhördhet för andra och som så diktatoriskt vill styra andra kan inte fungera som representant för andra människor.
Det är också så att alldeles oavsett en människas politiska tillhörighet, sexuella läggning, sociala status eller andra faktorer så kan man inte ha en så obehaglig framtoning som Alexander Bard utan att stöta bort människor och vara en negativ belastning för det man skall företräda. 

Ur Expressen:Fredrick Federley, Centerpartiets talesperson i migrationspolitiska frågor, tycker att Alexander Bard borde tänka på hur han uttrycker sig.
– Språket är helt oförsvarbart, säger han.
– En del av partimedlemmarna kommer nog att fira det här. Han har varit ett rött skynke för många. Kanske mest för hans sätt att uttrycka sig, säger Federley.

(Expressen)


Så Grattis Centern. Det här behöver ni.

10 kommentarer:

  1. Jag har sålt sex i över 20 år så jag anser mig veta vad jag pratar om. När det gäller Alexander Bard så är han ett jävla miffo så jag fattar inte varför någon överhuvudtaget lyssnar på honom. Det mer viktiga måste väl vara vad som hänt sedan sexlagen infördes i Sverige för 13 år sedan. Jag har en hel del att berätta om det. Har lagen på något sätt hjälpt oss på gatan? Svaret är ett stort rungande nej!

    Det finns ingenting med sexköpslagen som har hjälpt den säljande parten. Innan lagen trädde i kraft var vi säljande mycket mer skyddade. Det mesta skedde på gatan där både "snälla" och "stygga" torskar och prostituerade trängdes. Vi prostituerade skyddade ofta varandra. Ett sätt var att vi skrev upp bilnummer på torskar som andra åkte iväg med.

    När lagen kom gick handeln till stor del under jorden. Detta innebar hårdare klimat för de som blev kvar och konkurrensen ökade och skyddandet av varandra upphörde.

    Det många ville med lagen var att få bort våldsamma män och skydda utsatta prostituerade men verkligheten har blivit den motsatta. Vi som gått under jorden är de kvinnor som har mest koll på sig själva och våra kunder är de "snälla" männen. De som blivit kvar på gatan är de utsatta kvinnorna, drogmissbrukare mm och deras kunder består tyvärr nu av de "stygga" männen. Det är de som har blivit kvar för de tar de billigare kunderna. Jag vet för jag känner de flesta som går på gatan.

    Var det verkligen detta som var tanken med allt? Istället för att hjälpa de utsatta har man gjort deras situation än mer utsatt. Hur hjälper man drogmissbrukare genom att ta bort deras levebröd och samtidigt lägga dem i händerna på farligare män? Man har hjälpt prostituerade med mer kontroll genom att göra deras kundkrets mer social medan man gett de utsatta en mer antisocial kundkrets.

    Förr i tiden om parterna blev ovänner under deras samvaro var det lite skälla på varandra och sen var det över. Vad händer idag om parterna blir oense med tanke på att torsken vet att det han gör är olagligt. Risken att en torsk ska skada en prostituerad har mångdubblats, i synnerhet på gatan där de mer våldsamma männen nu har drogmissbrukare och andra av de mer utsatta i sitt våld. Det handlar inte bara om risker utan något som redan hänt i verkligheten vid flertalet tillfällen.

    Vill du prata med mig om verkligheten för prostituerade så säg bara till. Jag ställer upp när helst du vill. Jag är så trött på att se hur situationen för de "lägre" bland de prostituerade försämras alltmer.

    För min egen del har det ingen som helst betydelse. Det är egentligen bättre nu då jag slipper de avskyvärda männen och har de "snällare" som kunder. Tro nu inte att jag menar på att detta yrke är något flickor ska sträva efter. Tvärtom avråder jag alla flickor på det bestämdaste. Det är absolut inget att sträva efter. Men jag blir samtidigt trött på när folk hävdar att alla prostituerade är offer, utnyttjade mm. Tyvärr finns det alltför många som är det och det är de man ska lägga pengar och resurser på. Inte såna som mig. Jag vet vad jag gör. Hade givetvis inte gjort detta om jag haft bra ekonomi men nu har jag inte det.

    Men till alla flickor som funderar över detta yrke. Tänk inte ens på det. Många har varit starka och trott att de skulle orka men har inte gjort det. Skaffa er en bra utbildning istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mig veterligen har inte uppskrivna regnummer löst något fall av mord eller bortförande av prostituerade. Känner du till något fall?

      Sexköpslagen har i Sverige inneburit att frekvensen av prostitution och trafficking är på en lägre nivå än i grannländer som saknar lagstiftning mot prostitution och/eller sexköp.
      Norge som har liknande lagstiftning uppvisar liknande utveckling. Dvs tillbakahållen utveckling på den marknaden.

      Lagen har alltså haft avsedd effekt genom att inte låta prostitution och trafficking bli en växande marknad på samma sätt som i vissa närliggande länder som saknar sådan lagstiftning. En positiv effekt m a o.

      Det som händer idag om parterna blir oense är att den prostituerade kan söka hjälp hos samhället, torsken kan det inte - torsken är kriminell, inte den prostituerade.

      Mig veterligen finns det inget stöd i statistiken för att prostituerade råkar värre ut rent skademässigt nu än förr, däremot en tendens att de i högre grad anmäler övergrepp/våld nu än förr.

      http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/atta-faktafel-om-prostitution_8051928.svd

      Radera
    2. Slutet föll bort...

      Beroende på vilka värden man vill värna med lagen så kan man alltså se den som mer eller mindre lyckad. Ur ett rent samhällsperspektiv så är den lyckad.

      Ser man den ur ett rent individperspektiv så möter man olika åsikter bland de om är eller har varit i branschen - det finns motståndare och förespråkare till lagen. Det finns både de som tycker den skall bort, att den är bra som den är och det som vill att den skall skärpas ytterligare.

      Radera
  2. Micro tyvärr har du helt fel men jag respekterar det. Om det är ok skriver jag mer om det senare men en sak.

    Nej prostitutionen har definitivt inte minskat. Det är ungefär som det är med homosexuella i Ryssland. Om man inte godkänner dem så är de under jorden istället. Då kan de som är emot dem luta sig mot "men de syns inte, det har minskat." Inget kan vara mer felaktigt. Följ med mig under en vecka så får du se verkligheten. De prostituerade på gatan råkar värre ut idag. Det är ingen teori det är ett faktum. Jag och mina väninnor som jobbar på andra sätt än på gatan idag har det istället tryggare. Helt sjukt. De som mår dåligt och behöver hjälp har det värre medan vi som har koll och klarar oss själva har det bättre.

    Man kan hitta "fakta" som passar en själv utifrån vilka man frågar. För mig är det absolut viktigast att fråga de som arbetar med detta. På båda sidor så att säga.

    Jag har mycket kontakt med poliser ska du veta och det är inte många av dem som gillar lagen. En stor anledning är att de vet att de som har det dåligt har det än sämre nu. Ingen skyddar någon annan längre, vilket nästan alla gjorde förr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De undersökningar som gör stöder inte din bild, och undersökningarna jämför situationen i Sverige med andra länder, samt tiden före och efter lagstiftning.

      Poliser som uttalat sig stöder lagen, däremot inte att det är så låga straff och få resurser avsatta. Tvärtom, det som efterfrågas är fler resurser, hårdare tillämpning av lagen och straffskärpning:
      Citat Artikel
      "En god hjälp i det arbetet är enligt Jonas Trolle den svenska sexköpslagen, eftersom den slår mot efterfrågan.
      – Lagen gör det tydligt att sexköparen är del av en kriminell verksamhet. Och utan efterfrågan, inget utbud, konstaterade Trolle, som också tyckte sig se att lagen haft en normativ effekt"

      Citat Artikel:
      "Människohandeln har ändrat karaktär under de senaste åren. Hallickarna har blivit mindre grymma och finns ibland längre bort. Polisen märker också att de ryska och baltiska ligorna, som dominerade sexhandeln i Sverige för några år sedan, inte längre är lika aktiva här, något som förklaras av att polisen slagit sönder deras verksamhet."

      Gatuprostitutionen har halverades efter lagens införande, nu ökar den igen, men är fortfarande inte uppe på samma nivåer som innan. Vilket måste ses som positivt eftersom det är den miljön som du själv anger som "farlig".

      Citat artikel
      "Gatuprostitutionen minskade under flera år drastiskt efter sexköpslagens ikraftträdande 1999. Mycket av prostitutionen flyttade då ut på nätet. Polisen har dock varit framgångsrik i att hitta nätprostitutionen, vilket kan vara en förklaring till att gatuprostitutionen nu åter ökar."

      Artikel
      Sexköpslagen bästa vapnet...
      http://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2010/Nr-2-2010-Argang-76/Sexkopslagen-basta-vapnet-mot-manniskohandeln/

      De som frågat "de som arbetar" med att sälja sex vet att din syn ä är inte allena rådande. Det finns de som delar din syn, de som tycker sexköpslagen är bra och skall bibehållas som den är och de som tycker den skall skärpas ännu mer.

      Det där skyddet du talar om skyddade inte Catrine Da Costa, hjälpte inte till att lösa fallet, inte heller Humlegårdsmordet, Jannicke, och andra mord på prostituerade.
      Vid en tidpunkt när man misstänkte att en seriemördare gick lös uppmanades däremot prostituerade att hålla koll på varandra och att anteckna regnummer - men såvitt jag vet har några sådana uppgifter ännu inte hjälpt polisen att lösa några fall.

      Vet du något fall?

      Sexköpslagen är för övrigt något som är på väg att gå på export till andra länder i EU, inte något som vi står i begrepp att avveckla. Att andra länder är intresserade är för att den visat sig vara ett effektivt medel i kampen mot trafficking och mot prostitution.


      Radera
  3. Glömde:

    Du nämner trafficking. Det fanns knappt innan lagen. Nu är det en mycket stor faktor tyvärr

    SvaraRadera
  4. "De undersökningar som görs stöder inte din bild, och undersökningarna jämför situationen i Sverige med andra länder, samt tiden före och efter lagstiftning."

    Med all respekt. Skojar du med mig nu Micro? Vilka undersökningar. Så här är det. För mig finns det två sidor som inte begriper någonting överhuvudtaget. På ena sidan finns de som på fullt allvar hävdar att alla prostituerade har koll på sig själva och att de ska få sköta sitt eget. På andra sidan står de som även de på fullt allvar har sin uppfattningen klar. Den att alla prostituerade är utnyttjade, traffickingoffer, drogmissbrukare mm. Vad är det för undersökningar dessa läser. Båda sidorna läser de undersökningar som passar dem själva och blundar för de andra. Jag kan hur lätt som helst få fram undersökningar som stöder båda sidor.

    Om två veckor är det 23 år sedan som jag som tonåring tog mina första steg in på Malmskillnadsgatan för att tjäna pengar som jag tänkte. En arbetskamrat till mig hade hållit på med detta i några år och mer eller mindre övertalade mig om att ta chansen att tjäna pengar. Jag gjorde så och fick en kund. Efteråt mådde jag så jädra illa och spydde som en kalv. Det var inte kunden som hade varit otrevlig, tvärtom var han mycket trevlig men jag mådde illa av alltihop. Det blev bara en kund den kvällen men två veckor senare gjorde jag ett nytt försök och sedan blev jag kvar.

    Jag har jobbat med detta i 23 år micro. Jag känner de flesta torskar, prostituerade och andra som rör sig runt allt det här. Det jag berättade om tiden innan lagen och tiden efter har jag upplevt vecka ut och vecka in så jag vet vad jag talar om. Jag tänker inte göra någon större sak av detta för jag ser att du har din uppfattning klar. Frågan är bara hur du fått den? Min uppfattning kommer utifrån 23 års egen erfarenhet så den är välgrundad.

    Vet du jag blir upprörd när jag hör folk säga att alla prostituerade har koll och vet vad de gör. Lika upprörd blir jag för det omvända när folk säger att alla prostituerade är utnyttjade. Sexlagens stora problem är att dess utformning blir just detta. Detta har medfört sämre villkor för de utnyttjade prostituerade och bättre för de som har koll på sig själva. Detta vet alla utan förutfattade meningar som arbetar med allt runtomkring det här. 23 års erfarenhet ger en ganska bra grund att stå på för att se personerna bakom masken så att säga. Det finns en tredje sak som en del hävdar och det är att många prostituerade älskar sex och att det i kombination med att älska pengar gör att de tar jobbet. Vilket jävla skitsnack. Kärleken till pengar kan absolut vara en orsak men ingen kvinna prostituerar sig för att hon älskar sex. Om jag som kvinna älskar sex kan jag få det på helt andra sätt i så fall. Tyvärr är det alldeles för många som inte vet ett dyft om det de pratar om som uttalar sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med all respekt för dig så tror jag inte du kan känna vare sig de flesta prostituerade eller de flesta torskar som finns på marknaden idag.
      På den tiden prostitutionen var förlagd till gatan så kunde man ha så omfattande kontakter inom det/de områden som man verkade, men med internet så är det i princip omöjligt att ha det kontaktnätet.

      Jag delar inte din uppfattning att det är två svart-vita sidor med skilda uppfattningar. Enligt min uppfattning finns det väldigt många med mer eller mindre insikt i vad det hela handlar om och med olika tankar om vad som egentligen borde göras, olika teorier om hur man skall hjälpa och hur man skall stävja eller inte stävja sexhandel. Däremot så måste man oavsett hur man ser prostitution och deras situation ta ställning för eller emot när det kommer till lagstiftning.
      När det gäller en lags vara eller icke vara så måste man helt enkelt bestämma sig för om man vill ha eller inte vill ha den, om man tror på den eller inte.

      Jag är av uppfattningen att en lag som kriminaliserar sexköparen - den som utnyttjar - men inte säljaren - den som utnyttjas, är en bra väg att gå.

      Du säger att du kom in i branschen för 23 år sedan som tonåring, det innebär att du är yngre än mig. Att du sett gatan i en annan tid och ett annat perspektiv än mig - och du bildat dig en annan uppfattning än mig.

      Jag har INTE sålt mig själv på gatan - det är väl bäst att poängtera det - men de där gatorna och människor som verkade där några år innan du klev ut där är inte helt okända för mig.
      Det systerskap/den omtanke om varandra som du talar om var inte så allomfattande som många vill göra gällande är min uppfattning, och det fanns en hel del negativt som försigick också mellan dem på gatan, och de som stod bakom dem.

      På den tiden var inte trafficking så utbrett säger du och i viss utsträckning har du rätt. Det handlade inte om kvinnor som plockades hit från andra länder. Men nog tusan var det människohandel det var frågan om. Det handlade inte om fria kvinnor som sålde sina kroppar av egen lust eller för egna behov. Inte ens när de sålde för egna behov - missbruk ex - så handlade det om "egen verksamhet". Det fungerade inte så.

      Ditt sista stycke - jag förstår dig fullständigt och är med dig i de tankegångarna. Alla är ett uttryck som man inte skall använda sig av.
      När det gäller sexlagen så riktar den sig mot torskarna och den kan inte ge utrymme för bra och dåliga torskar, den riktar sig mot själva företeelsen att man tror sig kunna köpa människor, köpa sig fri från ansvar, köpa en rättighet på bekostnad av någon annan. Jag anser att det är ett viktigt värde som lagar värnar ur ett samhällsperspektiv.





      Radera
  5. Ja micro du har rätt i att de prostituerade inte lyckades rädda da costa och andra. Den stora skillnaden var dock att på den tiden försökte de skydda varandra med de små medel de hade. Idag försöker de inte ens. Idag tänker alla bara på sig själva av den anledningen jag berättade om. Du undra om jag känner till fall då kvinnor skyddat varandra och på så sätt förhindrat övergrepp. Ja du det finns så många fall så du kan inte ens föreställa dig. Inga fall typ da costa, men otroligt många mindre fall.

    "utan efterfrågan, inget utbud"

    Det måste vara det dummaste uttalande jag någonsin hört. Efterfrågan och utbud har funnits lika länge som människan har funnits.

    Avslutningsvis till det mer viktiga. Jag hade gärna visat dig verkligheten om vi hade kommit på något sätt. Oavsett vilket är sexköpslagen i sin nuvarande utformning en hjälp för kvinnor med koll och ett jädra gissel för de utan koll. En stor missuppfattning när man säger sig vara emot lagen är att många då tror att man skiter i de utnyttjade och utsatta. Inget kan vara mer felaktigt. Det är precis tvärtom. Jag vet att många lider därnere och ingen mer än jag vill att resurser ska läggas på att hjälpa dessa. Men varför då slösa tid på oss som har koll. Varför slösa pengar och tid på oss när det finns så många andra som verkligen behöver hjälp.

    Tror inte vi kommer längre. Du har din uppfattning och självklart respekterar jag det. Jag har min glasklar. 23 år lämnar definitivt spår micro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt som köps och säljs på alla marknader styrs av efterfrågan och utbud. Finns det ingen som vill köpa en vara så kommer ingen producera och sälja varan.

      Däremot är det givetvis rätt att det aldrig kommer att gå att utplåna vare sig efterfrågan eller utbudet när det gäller sex, men det går att begränsa vilket är lagens tanke.

      Jag tror att man kan vara för eller mot sexköpslagen av väldigt varierande skäl, en del är emot det av rent egoistiska skäl andra för att de helt enkelt tror att det är fel väg att gå och tvärt om.

      Jag personligen efterlyser främst de resurser som man vid införandet av sexköpslagen pratade om som skulle komplettera lagen. Ett center för prostituerade, insatser, hjälp, stöd osv.
      Vart tog de vägen?

      Jag ser idag lagen som en halvmesyr, och efterlyser att man genomför de åtgärder som man talade om fullt ut. Däremot ser jag inte att en bra väg vore att ta ett steg tillbaka och avkriminalisera sexköp - lika lite som jag anser att det vore en bra väg att kriminalisera säljaren.

      Ja, jag har liksom du min uppfattning klar, men jag vill ändå tacka dig för din input och har full respekt för din åsikt. Även om jag inte ändrar uppfattning i sak så uppskattar jag sakliga argument som vidgar mitt perspektiv och ger mig frågeställningar att fundera kring.

      Vi har inte samma erfarenhet, jag delar inte din, och har inte samma perspektiv när vi ser på detta.
      Jag hoppas att du förstår att jag inte försöker säga att jag vet bättre än dig, utan jag försöker förklara mitt sätt att se det och från vilken plattform jag bildat mig min uppfattning.



      Radera