fredag 18 juli 2014

Jag vill lyfta en kommentar



Den första april i år så fick jag en kommentar på ett inlägg som jag funderat mycket över:

Jag lyfter hela kommentaren:


Anonym1 april 2014 11:28

Men Micro får jag fråga dig en annan sak. Hur kommer det sig att det gått så långt idag att det anses vara lika illa att ge en kvinna beröm för hennes utseende eller klädsel som att det är att klanka ned på utseende och klädsel? Eller att överhuvudtaget vara hövlig mot en kvinna. Det verkar vara lika illa som att vara ohövlig.

Jag har själv råkat ut för det och jag har vid åtskilliga tillfällen sett andra drabbas av det. Ska ta två exempel ur högen.

Vid ett tillfälle stod jag i en kö i en affär. Jag lade märke till att en kille framför mig tittade lite extra på tjejen i kassan. Det var definitivt ingen sjuk blick utan man såg att han helt enkelt tyckte hon var söt. Väl framme betalade han och var på väg att gå när han vände sig om lite blygt och sade: "Ursäkta, jag hoppas du inte tar detta fel men du är väldigt söt." Det som sedan följde chockade mig och övriga i kön. Istället för att bli smickrad blev hon rosenrasande och skällde ut honom. Jag kan inte ens berätta vad hon kallade honom.

Alla i affären blev helt paffa, i synnerhet kvinnan framför mig som blev asförbannad. Hon slängde ned sin korg med alla varor på golvet och utbrast: "Kan du inte ta en välmenad komplimang så ska du inte stå här överhuvudtaget. Fy fan så du beter dig." Sedan vände hon på klackarna och rusade ut ur affären. Värst av allt var att se den stackars killen så liten han hade blivit. Det var hemskt.

Exempel två som handlar om mig själv. Jag var på väg igenom en dörr när jag tittade bakom mig och såg en kvinna komma bärandes på tre tunga kassar. Syntes på hur hon bar att de var tunga. Jag stannade och höll uppe dörren för henne. Jag hade inte krävt ett tack men det som mötte mig hade jag inte i min vildaste fantasi väntat mig. Hon blev jättearg och jag trodde nästan hon skulle klappa till mig som hon viftade med händerna när hon vrålade: "Tror du inte jag är kapabel att hålla upp en dörr för mig själv? Typiskt er jädra mansgrisar." Trodde nästan att jag drömde. Hoppades nästan det i alla fall. Grejen var att nu var även jag irriterad. Hon fortsatte traska på men jag visste att längre fram låg nästa dörr hon måste igenom. Jag skyndade på så att jag kom dit först, öppnade dörren och stängde den mitt framför ögonen på henne. Lågt gjort av mig? Definitivt men ändå ingenting mot det hon gjorde.

Varför är det så här idag? Varför har vi istället för att närma oss varandra män och kvinnor istället byggt upp fler murar och glömt vad vanlig hövlighet är. Jag menar det där med dörren. Det hade inte ett skit att göra med att hon var kvinna att jag höll upp dörren. Ser ja någon komma med tunga kassar och jag står vid dörren då håller jag väl för tusan upp dörren vare sig det är en kvinna, man, utomjording eller vad det nu kan vara.

Jag köper allt du säger i ditt inlägg Micro men tyvärr har vi i allt detta också glömt bort allt som har med mänsklighet att göra. Hur tusan kan det exempelvis vara lika illa att säga en välmenad komplimang som att spy galla över en kvinnas utseende.

Ursäkta mig men jag för inte vad som har hänt och vart vi är på väg. Är det så konstigt att vi lever i en allt kyligare värld.

(Nätupproret: Så ser en helt vanlig tjejkropp ut)


Komplimanger

Till anonym kan jag säga att det för min del handlar det om hur komplimangen framförs - handlar det om att kläderna är snygga eller du tycker att något hos mig är tilltalande allmänt - eller säger du det för att du anser att jag är knullbar och du vill att jag ska veta att du anser det. Det är skillnad för MIG.


Själv har jag genom åren fått lära mig att både ge och ta komplimanger. Tidigare kunde jag inte ta emot någon, för jag trodde endera att de inte menade vad de sade utan försökte vara "snälla" eller att det var ett trick för att få vara sexuella.... Otrevligt brukade jag dock inte bemöta dem - även om de fått mig att känna mig illa till mods.


Jag gav inga för jag var rädd att om jag gav en komplimang så skulle den andra tro att jag var intresserad sexuellt.


Med växande ålder har jag lärt mig skillnad på komplimang och komplimang och lärt mig att både ta emot och ge komplimanger.
Själv tycker jag att man skall kunna ge komplimanger - utan att det missuppfattas eller fördöms.


Numer blir jag glad för komplimanger oavsett om jag uppfattar dem som ärliga eller om jag tror människan försöker vara snäll. Jag förstår ju att också viljan att vara snäll har betydelse.


Handlar det däremot om sexuell anspelning så blir jag inte glad utan besvärad - de är förbehållna min man och när andra försöker det spelet så är det nedvärderande för mig.


Jag har läst otaliga bloggar på detta ämne, och förstår inte - liksom min inläggsskrivare - varför inte en komplimang kan vara en bekräftelse istället för ett angrepp.

Jag har läst om människor som inte berömmer sina barn - för barnet skall inte tro att utseende (du är fin/söt) betyder något, eller tro att de är förmer än andra (du är duktigt) eller att det skall befästa könsroller (vad duktig du är) osv..


Jag förstår inte resonemanget. Jag tycker tvärtom - att bekräfta människor i det de är och gör är viktigt. Jag har lärt mig med åren att komplimanger är viktiga. Det är så vi bekräftar andra och vet att andra ser oss på ett positivt sätt.


Allmän artighet/omtanke - att hålla upp dörren

Nej, detta förstår jag inte alls.


Själv är jag kvinna och försöker ha uppsikt när jag går genom dörrar - så jag håller en tiondels eller sekunder extra för att människan bakom skall slippa få dörren på sig.
Ser jag att någon kommer efter eller mot mig som bär på saker eller kör barnvagn så håller jag upp dörren för att underlätta..
Hur det kan uppfattas sexistiskt har jag ingen som helst idé om.


Kvinnor kan betyder inte att vi skall neka det som underlättar - lika lite som män nekar det som underlättar för dem.


Självklart får du hålla dörren eller hissen åt mig, självklart är jag tacksam om du hjälper mig med det tunga, hjälper mig med barnvagnen upp för trappan osv...
Självklart är jag tacksam om du som medmänniska - kvinna eller man - gör saker för att underlätta när du ser att det kan uppstå problem.


Jag förstår alltså inte alls hur man kan reagera negativt på att någon inte släpper dörren i ansiktet på den som kommer efter ... För mig ingår i folkfostran att se sin omgivning och underlätta i små saker där man kan...


Jag har inte heller fostrat sönerna på ett sätt och döttrarna på ett annat när det gäller det ... jag har försökt ge alla mina barn folkfostran och folkvett... 


Jag vill gärna veta varför man inte kan acceptera en komplimang från en man om man är kvinna om den ges utan sexuell anspelning. Och om det är likadant för män?

Jag vill gärna veta varför att underlätta för varandra skulle vara ett hot mot våra kön - oavsett om du är man eller kvinna - bör man inte underlätta för medmänniskor?

Till dig anonym så ber jag om ursäkt för att jag lyfter din kommentar utan att ha frågat dig - men jag kan inte fråga dig, eftersom du är just anonym - samtidigt kan jag inte släppa din kommentar eftersom den enligt min uppfattning tar upp så allmänmänskliga frågor...














5 kommentarer:

  1. Tack för svaret på min kommentar Micro. Du hr ingenting du behöver be om ursäkt för. Jag ska ta och skriva ett litet svar senare när jag får bättre med tid.

    SvaraRadera
  2. Undrar vad bilmekanikern säger när jag hämtar bilen på torsdag att han är väldig söt?

    Ska se till att några kunder är där också så de får se på honom hur glad han blir. Hoppas hans kollegor är där också så han får bli riktigt stolt också.

    SvaraRadera
  3. Den första anonym: TACK

    Den andra anonym: Väx upp

    LISA

    SvaraRadera
  4. "Till anonym kan jag säga att det för min del handlar det om hur komplimangen framförs - handlar det om att kläderna är snygga eller du tycker att något hos mig är tilltalande allmänt - eller säger du det för att du anser att jag är knullbar och du vill att jag ska veta att du anser det. Det är skillnad för MIG."

    Köper det du säger Micro men helt seriöst - Nu är jag visserligen man och inte kvinna men i min värld (kan var knäpp ibland) måste man väl märka skillnad på om en man ger en komplimang ärligt ställd eller för att man är "knullbar". Tycker dessutom riktigt illa om det ordet. Jag håller definitivt med om att det är stor skillnad på dessa men nog tusan är det också skillnad på hur de ges. Kvinnan som stod i affären när hon fick en välmenad komplimang borde definitivt sett skillnad och jag tror också att hon gjorde det men hon var helt enkelt inte intresserad av en komplimang och det fick den stackars killen lida för.

    Jag lyssnade på radio en gång där en ilsken kvinna framträdde och spydde galla över män som ger komplimanger. Hon sa: "Jag varken vill bli recenserad eller anser att män har den rättigheten. Vad tusan får dem att tro att de har den makten över oss kvinnor."

    Tog lång tid att skaka av sig den märkliga kvinnans kommentar. Det är ställt utom allt tvivel att mannen inte har rätt att recensera kvinnan lika lite som det omvända men vad tusan har en välmenande komplimang med en recension att göra? En tjejkompis till mig hade en gång en riktig skitdag. Allting var åt helvete. Allt gick fel på jobbet, ungarna bråkade hemma och allt bara strulade. Hon berättade att på väg hem från jobbet gick hon på bussen och allt bara var skit. Plötsligt sade mannen som stod bredvid henne. "Så fint hår du har." Det var allt han sa och sedan stannade bussen och han gick av. Min kompis sa att den mannen visste inte hur han lyfte upp hela mig. Plötsligt kom något positivt under dagen och det lyfte hela henne.

    Hur kan någon på allvar mena på att det där handlar om att recensera om man inte har allvarliga problem, psykiska eller helt enkelt en bakgrund med män som inte representerar den verkliga mannen. Tyvärr är det alltför många som inte gör det men det ska väl inte hela könet få skit för.

    SvaraRadera