fredag 18 juli 2014

Ordet "mack" vad/var kommer det ifrån.

Jag såg den här lilla anekdoten i en krönika av Aschberg. 

Mackar Sveriges första bensinmack invigdes 1918 i Norrköping. Tidigare hade bensin sålts i apotek och kemikalieaffärer. Pumparna hette Mack, efter styrelseledamöterna i bolaget som tillverkade dem: Matthiason, Andersson (uppfinnaren), Collin och Key.

Givetvis drog jag snabbt slutsatsen att det är därifrån ordet "mack", "bensinmack", har sitt ursprung.

Dock anser jag att det är dumt att bara ta saker för givna så jag bestämde mig för att kolla upp det hela och hittade detta på Wikipedia:


MACK Petroleum AB var ett svenskt företag som grundades 1916 och tillverkade bensinpumpar.Namnet är delvis en akronym av de fyra grundarnas efternamn: Mathiasson, Andersson, Collin och Key. Då företagets pumpar, "mackmetrar", redan från starten blev marknadsledande i Sverige och akronymen var ingjuten i gjutjärnshöljet, kom ordet "mack" snart att användas allmänt om alla bensinpumpar oavsett varumärke. Sedan åtminstone 1940- eller 1950-talet är "mack" ett så kallat varumärkesord synonymt med "bensinstation". MACK, med stora bokstäver, användes fortfarande som namn på automatstationer tillhörande svenska BP under 1970-talet.
[...]
(Wikipedia)



Jodå, nog hade jag rätt. Jag tycker det är lite roligt att namnet levt kvar på det sätt det gjort. Själv känner jag i princip ingen som åker till "bensinstationen" för att handla eller tanka - utan i mina kretsar åker man till "macken".


Jag funderar lite på om det är så utbrett som jag föreställer mig. Säger folk "mack" eller "bensinstation" i andra delar av landet? I andra kretsar?


När jag läste inlägget av Aschberg så undrade jag också vem denne forskare "Andersson" är?

Jag hittar ingen uppfinnare vid namn Andersson i Sverige vid den tidpunkten. Är det någon som vet vem som avses och vad denne Andersson uppfann?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar