onsdag 23 juli 2014

Vad skiljer Bert Karlsson från en bokstavstroende muslim?



Den frågan kan man ställa sig efter att ha läst det här uttalandet:


I dag säger Bert Karlsson att han inte skulle låta sin dotter gifta sig med en muslim. "Jag har svårt för en annan religion, det funkar ju inte."
(Aftonbladet)


Vi kan ju snabbt konstatera att det inte är synen på kvinnan i alla fall. Bert Karlsson deklarerar klart att hans dotter inte får välja partner. Helt oproblematiskt kan han i svensk media rapar ur sig att det är han som bestämmer över den saken.

Ungefär som i stora delar av den muslimska världen och inom en del andra patriarkala strukturer med andra ord.

Jag själv är verkligen glad över att ingen av mina barn skulle kunna tänka sig en Bert Karlsson av kvinnligt eller manligt kön som partner och jag hoppas verkligen att jag inte behöver se någon av dem gängad med en lika stor hycklare någon gång i framtiden.

Välja åt dem, det kan jag däremot inte göra. Väljer de en hycklare som Bert Karlsson så lär jag få finna mig i deras val - vi lever ju faktiskt i Sverige där människor själva äger rätten att bestämma ... Bert Karlsson måste ha missat det.



Tillägg
Att Bert Karlsson fick tillstånd att driva flyktingförläggare var ju ett beslut man ifrågasatte lämpligheten i redan från start.
Att han tillåts fortsätta och har fått fler tillstånd trots sin vanvård av anläggningarna måste tillskrivas tillståndsmyndigheternas totala inkompetens och är ett slående exempel på hur jakten efter vinster har högre prioritet än människors hälsa och välfärd.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar