onsdag 10 september 2014

Flashback-identiteter uppges röjda



Researchgruppen har tillgång till dolda användaruppgifter från diskussionsforumet Flashback, uppger gruppen på Twitter."Fast det är inget nytt. Vi har sagt det tidigare. Tror den är ganska spridd då den kom från flera håll", svarar gruppen på en fråga från P3 Nyheters Emanuel Karlsten.
(Aftonbladet)


Om det är så att en samarbetspartner till svensk media skaffar sig uppgifter om människor på ett forum för att åsiktsregistrera, kartlägga och trakassera människor så har vi fått ett stort demokratiproblem i den tredje statsmakten.

Som medborgare är vi genom vår grundlag skyddade från olika ingrepp, åsiktsregistrering och åsiktsstyrning i våra grundlagar. Tredje statsmakten - pressen - har fram tills nu varit självreglerande - dvs inte uppstyrt genom lag utan via branschens egna kontrollorgan.

Börjar press och media använda sin makt till att rikta in sig på fotfolket som inte delar deras åsikter och agenda så måste man via lag skydda människor från tredje statsmakten - pressen.

Jag tar avstånd både från många åsikter och många sätt att yttra åsikter på som vi kan se på internet. Det innebär inte att jag är beredd att göra avkall på mina och andras rätt både att hysa åsikter och att uttrycka dem utan att riskera repressalier för att åsikten inte gillas av somliga makthavare.

Jag gissar dock precis som Admin på Flashback att detta är ett skrämskott i hopp om att människor inte skall våga uttrycka sina åsikter.





admin
Administrator


Reg: Aug 2003
Inlägg: 11 343
Researchgruppen påstår att de har Flashbacks databas
Bakgrund:
(FB) Artikel: Researchgruppen vill kartlägga Flashbacks användare (flashback.se)

Jag kan påstå att jag kan läsa all e-post som skickas via Gmail.
Det betyder givetvis inte att det är sant, och det är omöjligt för Gmail att förneka detta.
Hur ska de kunna veta att det inte stämmer?
Däremot kan de tvivla på att uppgifterna stämmer.

Jag har personligen mycket svårt att tro att Researchgruppen har tillgång till någon databas.
Men de kan ju alltid kontakta mig, så kan jag fråga om tio slumpvist utvalda användare på forumet,
så får vi se om de har några epost-adresser.

Av det som framkommit än så länge, så finns det inget som tyder på att RG skulle ha Flashbacks
databas. Ifall så var fallet, skulle vi givetvis berätta om det. Det är trots allt ganska enkelt att kontrollera,
och skulle vi förneka det (och de har databasen) så kan RG enkelt motbesvisa detta.

admin
________


Demokrati, åsikts- och yttrandefrihet är viktiga värden att värna.


2 kommentarer:

  1. Det de gör är fel, och det kan jag tycka utan att försvara kommentarer på internetforum. Deras roll är inte att bedriva häxjakt mot privatpersoner som uttryckt sig olämpligt, och inte heller att hålla på med åsiktsrepression. Det är osmakligt.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar Gustav..
    Jag kommer inom de närmaste dagarna också ge min syn på det Aftonbladets nya artikelserie - och hur jag tycker att de olika aktörerna var och en på sitt håll motverkar den yttrandefrihet de säger sig värna ...

    SvaraRadera