tisdag 21 april 2015

Böter för vissling på SD-möte

På torgmötet höll SD:s dåvarande partisekreterare Björn Söder ett tal på Stortorget. Anhängare samlades, men också partimotståndare. När Björn Söder började tala överröstades han av flera visselpipor. Händelsen störde en 27-årig man som ställde sig nära en kvinna för att, som han berättade under rättegången, bättre minnas hennes utseende. När 22-åringen märkte detta ska hon ha böjt sig fram mot honom och börjat blåsa ännu hårdare. (Aftonbladet)

Det är helt rätt. Fler sådana domar och ett aktivare arbete för att lagföra dem som stör allmänna sammankomster är önskvärt.

Det är givetvis okej att inte gilla vad politiker framför, det är också helt okej att protestera genom till exempel "vända ryggen till" och att samlas för att visa sitt avståndstagande.

Det är däremot inte okej att kasta sten, gapa så man stör, bråka, skrämma allmänheten som passerar eller stannar för att lyssna osv.

Själv minns jag ett framträdande från SD eller SvP i Nyköping för ett antal år sedan, där de som skulle tala attackerades med stenar och annat slängt på sig.
Situationen blev kaotisk och talarna som man ville driva bort fick träda in och hjälpa folk ur publiken, (barnvagnsdragande Svenssons bl a) ur vägen för de flygande projektilerna och den aggressiva hopen .. Gissningsvis ett AFA gäng som mobiliserats.

Jag själv var inte där för att lyssna, utan fick bara obehaget att finnas för nära när klappskalle-klanen började attackera talarna och publiken. Själv är jag vare sig anhängare av SD eller SvP - vilket i sig kan förklara varför jag inte har helt klart för mig vilka de var som stod på scenen - men när jag lämnade platsen stod ju en sak klar för mig i alla fall:
De som utsatte människor för reell fara, de som den dagen tystade människor rätt både till yttrande och att lyssna var inte de "hemska rasisterna" - utan dem som låtsas stå för demokrati, frihet och människors lika värde..
Publiken den  dagen, småbarnen i sin vagnar, och meningsmotståndarna var uppenbarligen inte att räkna som människor. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar